De tweede etappe bij de auto’s was bijna een Nederlands feestje geworden. Erik van Loon was er goed voor gaan zitten en reed lange tijd op de eerste plaats, maar moest uit eindelijk 14 seconden toegeven op Nasser Al-Attiyah. De man uit Qatar reed met zijn Toyota Hi-lux naar de snelste tijd en maakte wat tijd goed op de leiderin het klassement, Carlos Sainz met de Aud RS Q E-tron. Sebastien Loeb kende een slechte dag en verloor veel tijd door lekke banden en lijkt afgehaakt te zijn in de strijdt om de eindzege. Al Attiyah daarentegen zag Carlos Sainz ook tijd verliezen en pakte tijdens de 3de etappe de leiding in het klassement.
De 3de etappe werd vroegtijdig stilgelegd vanwege zware regenval en onweersbuien. De regenval zorgde voor kolkende riviertjes zodat de organisatie niets anders kon doen dan de etappe af te gelasten. Al-Attiyah profiteerde van de tegenslagen van zijn directe concurrenten en greep de leiding in het klassement. Erik van Loon werd 12de en kon zijn stijgende lijn niet voortzetten. Stephane Peterhansel is na het terugvallen van Carlos Sainz de man voor Audi. Peterhansel reed stabiel en lijkt op dit moment de enige van het Audi Team die All-Attiyah nog kan bedreigen.
Nederlandse deelnemers
De Nederlanders doen het goed in het autoklassement. Van Loon pakte bijna de dagzege, maar ook Tim en Tom Coronel rijden een sterke eerste helft van de rally. De snelle tweeling rijdt met de Century Buggy elke keer rond de 20ste plaats en lijken weinig problemen te kennen. Tom Coronel rijdt meer kilometers dan de eerdere edities en dat gaat hem goed af. Het lijkt erop dat de broers er dit jaar een tandje bijgezet hebben. Dave Klaasen had het tijdens etappe 2 minder naar zijn zin. Het Daklapack team werd gek van de stenen en kreeg een aantal lekke banden voor zijn kiezen. De etappes daarna kon Klaasen wel weer waarderen. Veel zand en wat meer snelheid zorgden voor een beter humeur in de auto.
Maik Willems rijdt tot nu toe een goede rally. De ervaren Willems weet met zijn Toyota uit de problemen te blijven en geniet van de zware omstandigheden dit jaar. Debutant Ronald van Loon heeft het ook naar zijn zin. Het doel voor van Loon is uitrijden en de finish halen. Van Loon heeft een goede editie uitgezocht om te debuteren want tot nu toe is hij ouderwets zwaar. Na 4 etappes bezet de Red-Lined equipe de 138ste plaats met meer dan 28 uur aan straftijd, maar het doel, finishen, is nog steeds in zicht.