De Eurol Hellendoorn Rally 2018 - verreden op vrijdag 14 en zaterdag 15 september - bestond uit in totaal 15 proeven met een mix van asfalt en gravel. "We zijn begonnen in de schemering op vrijdagvond. In het begin liep het helemaal niet", stelt Timo van der Marel. "Ik was erg nerveus aan het begin. Normaal ken ik alleen gezonde spanning, maar nu was ik echt nerveus. Ik was vooral benieuwd hoe ver ik in het herstelproces was na het ongeluk. Tijdens de eerste proeven waren de tijden best oké, onder meer door goede pacenotes en voorbereidingen. Alleen mijn brein hield alles niet helemaal bij. Voor mijn gevoel ging ik veel harder dan in feite het geval was. Ik denk dat we daardoor aan het begin niet het maximale eruit hebben gehaald. In het begin was ik ook misselijk als ik uit de auto kwam en erg moe."
Tempo terugvinden
Van der Marel geeft aan dat het in de loop van vrijdagavond al stukken beter ging. "Het was op een gegeven moment helemaal donker en ik had daardoor geen afleiding meer van de omgeving. Ik kon me volledig concentreren op de weg. Zaterdag konden we het tempo van vrijdagnacht vasthouden en kon ik ontspannen op de limiet rijden zonder dat het teveel energie vroeg. Dat zagen we ook terug aan de tijden, we waren zelfs sneller dan vorig jaar. Het tempo hielden we de hele dag vast. Het ging zaterdag kortom top, eigenlijk zoals vanouds. Over het algemeen ben ik zeer tevreden hoe het gegaan is: een RC4-klasse-overwinning en 15de algemeen is netjes."
Bochten afsnijden
Voor het eerst in lange tijd was het toegestaan om bochten tijdens de proeven af te snijden. Timo van der Marel legt uit: "Normaal staan er reflectiepalen, tonnen of pallets om te zorgen dat je niet van de asfaltweg kunt afwijken. Nu ontbraken die op sommige trajecten en was het toegestaan om een bocht af te snijden, zoals ook in het buitenland al het geval was. Dat maakte de proeven extra aantrekkelijk en zorgde voor toegevoegde waarde in de rally."
Opel ADAM R2 opnieuw opgebouwd
De Eurol Hellendoorn Rally 2018 vormde tevens het podium waar de compleet opnieuw opgebouwde Opel ADAM R2 voor het eerst in actie kwam. "We hebben nog nooit zo'n grote rebuild gehad. Ik was daarom erg benieuwd naar de auto. Alleen het chassis van de auto bleef over. De motor, het differentieel, de cockpit, de schokbrekers, alles is vervangen. Dat was een flinke klus, maar de auto heeft zoals altijd probleemloos gepresenteerd. Een geweldige prestatie van het team."
Internationale rally's
Op het rallyprogramma van Timo van der Marel en Rebecca van der Marel staan nu alleen nog internationale rally's. De eerste - de Rally du Valais in Martigny (Zwitserland) - vindt plaats van 18 tot 20 oktober. De tweede is de Rally du Var in St. Tropez (Frankrijk) die van 23 tot 25 november verreden wordt. Daarnaast neemt het succesvolle rallyduo ook nog deel aan de WRC Monte Carlo Rally (24 tot 27 januari 2019) als vervanging van de gemiste WRC-rally in Duitsland. "De Eurol Hellendoorn Rally 2018 heeft ons vertrouwen gegeven. Het was een prettige wedstrijd om het seizoen te starten. Naar de komende, pittige rally’s kijken we dan ook echt uit", aldus Van der Marel.
Nieuwe livery voor ADAM R2
De Opel ADAM R2 werd voor de start van het nieuwe seizoen voorzien van een geheel nieuwe look door middel van een graffitikunstwerk dat volledig aansluit bij de 'Unlock your potential'-campagne. Deze campagne gaat over ambities, durf, doorzettingsvermogen en daadkracht. "Kunstenaar Marcel Labrie heeft echt fantastisch werk geleverd", zegt Timo van der Marel. "Het is zo'n gave livery; iedereen die het ziet, heeft zoiets van 'wat is dit?'. Dit zie je gewoon nooit in de rallysport. We krijgen ook ontzettend leuke feedback. Niet alleen van rallyfans, maar ook van fotografen, want de auto is vanuit elke hoek ontzettend fotogeniek. Zeker de kleurencombinatie achter de afgebeelde ketting is vakwerk. Dit is zonder twijfel de gaafste livery tot nu toe."
Over de Opel ADAM R2
De ontwikkeling van de Opel ADAM R2 is een continu proces. Hij wordt aangedreven door een hoogtoerige 1.6-liter ECOTEC motor met circa 140 kW (190 pk) bij 7.750 toeren per minuut en 190 Nm koppel bij 6.200 toeren per minuut. Opel Motorsport koppelt de krachtbron - die maar liefst 8.800 toeren per minuut kan halen - aan een sequentiële vijftrapstransmissie van Sadev. Een sperdifferentieel en het rally-onderstel van Reiger maken het mogelijk de auto prima te prepareren op alle soorten ondergrond. De ADAM R2 weegt 1.030 kilogram (FIA-eis).
Strenge regels
Een R2-auto moet aan diverse regels voldoen. De meeste hebben te maken met veiligheid. Zo is de auto voorzien van twee brandblusinstallaties, speciale kuipstoelen met bijbehorende vijfpuntsgordels en een stalen rolkooi. Ook voor de crew gelden strikte veiligheidsvoorschriften. Ze dragen brandwerend ondergoed en een brandwerende overall. Daarnaast wordt er gereden met een speciale helm met een HANS-systeem (Head and Neck Support) dat een whiplash bij een botsing voorkomt.