Nieuws

Esapekka Lappi wint de Rally van Zweden

Esapekka Lappi is opnieuw winnaar in het FIA World Rally Championship dankzij een gecontroleerde maar fijne, snelle prestatie op ijs en sneeuw aan boord van zijn Hyundai i20 N Rally1 Hybrid.

Zijn overwinning in de Rally van Zweden, samen met bijrijder en mede-Finn Janne Ferm, kwam zes jaar, zes maanden en 19 dagen sinds hij in 2017 voor het eerst in het WRC won tijdens de Rally van Finland. De 33-jarige breekt het record voor het langste verschil tussen WRC-overwinningen, dat vijf jaar en 359 dagen bedroeg en gezamenlijk in handen was van Shekhar Mehta en Jean-Luc Therier. Lappi is de vijfde door Hyundai aangedreven coureur die een WRC-ronde wint, een resultaat dat de fabrikant zijn 29e overwinning in het wereldkampioenschap oplevert op een evenement waarin Toyota en M-Sport Ford ook op het podium eindigden.

“Het voelt heel goed”, zei Lappi. “Ik jaag al een tijdje op deze tweede overwinning. Ik zou een miljoen dingen willen zeggen, maar waarschijnlijk zal ik er veel vergeten. Maar veel dank aan Cyril [Abitoul, president en teambaas van Hyundai Motorsport], hij hield mij in het team na een zeer slechte tweede helft vorig jaar. Het is een behoorlijk groot contrast vanaf dat moment tot nu. Dus dank aan het team. En mijn familie ook.”

Lappi begon vanochtend (zondag) aan de beslissende etappe van drie etappes van de Rally Zweden, met een voorsprong van 1 minuut en 06,3 seconden en met 18 WRC-punten op zak, waarmee hij aan het eind van de race van zaterdag bovenaan de ranglijst stond. Terwijl zijn rivalen de volledige aanvalsmodus inzetten, hield Lappi het hoofd koel en kalm om ongedeerd en met intacte voorsprong de finish te bereiken. Hoewel het betekende dat zijn winstmarge werd teruggebracht tot 29,6 seconden, was de overwinning het enige dat telde voor Lappi, die in 2024 aan een gedeeltelijke campagne begint voor het Hyundai Shell Mobis World Rally Team.

Achter Lappi pakte Toyota's Elfyn Evans de tweede plaats van Adrien Fourmaux toen de Fransman tijdens de eerste test van zondag tijd verloor door een sneeuwbank te raken. Maar de M-Sport Ford Puma-coureur liet zich door dat moment niet van zijn stuk brengen toen hij als derde naar zijn eerste WRC-podium racete. 

“Het is echt heel goed voor ons om op het podium te staan, na terugkomst in Rally1”, zei Fourmaux. “Het zijn twee heel moeilijke jaren geweest, maar we hebben nooit opgegeven en om in Zweden op het podium te staan ​​is echt speciaal. Eerlijk gezegd heb ik er geen woorden voor, het is gewoon zo leuk.”

Ondanks dat hij zijn Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid met hoge snelheid op een sneeuwbank liet glijden in de SS17, stond Evans bovenaan het Super Sunday-klassement en pakte zeven WK-punten, bovenop de dertien punten die hij zaterdag scoorde onder de nieuwe regels voor 2024. De Welshman, die ook Vier punten op de Wolf Power Stage voor een evenementtotaal van 24, is nu drie punten achterstand op Thierry Neuville in de race om de WRC-titel van 2024 te winnen. Maar hij had twee punten achter Neuville kunnen staan ​​als hij niet in de buurt van de finish van de Wolf Power Stage in een nieuwe sneeuwbank was gegleden, een moment dat hem de snelste tijd – en vijf bonuspunten – met 0,039 seconden ontzegde. 

“We verloren alles in de laatste paar bochten – niet zo goed”, zei Evans. "Hoe dan ook, over het algemeen denk ik dat we relatief tevreden kunnen zijn met dit resultaat na wat er vrijdag is gebeurd, maar er zijn nog steeds punten waar we aan moeten werken."

Neuville, de winnaar van de Rallye Monte-Carlo vorige maand, vocht zich terug door problemen met de brandstofdruk en een paar problemen met de afstelling en eindigde als vierde, maar de achterkant van zijn Hyundai vertoonde aanzienlijke cosmetische schade na een zware Wolf Power Stage-landing. Terwijl de titelvoorsprong van de Belg is teruggebracht van zes naar drie punten, hielpen zijn inspanningen Hyundai na twee ronden op gelijke hoogte te komen met Toyota aan de top van het FIA World Rally Championship for Manufacturers.

Oliver Solberg won de WRC2 in Zweden voor het tweede jaar op rij op de vijfde plaats, gevolgd door categorierivalen Sami Pajari, Georg Linnamäe, Roope Korhonen, Lauri Joona en Mikko Heikkilä. De Italiaan Lorenzo Bertelli maakte zijn tweede WRC-start in evenveel jaren in een Toyota GR Yaris Rally 1 en completeerde de top 10. 

Wereldkampioen Kalle Rovanperä claimde vijf punten door het tempo te bepalen in de rallybeslissende Wolf Power Stage na zijn herstart op zaterdagochtend. Ott Tänak, die vrijdag eveneens ten val kwam, scoorde zes punten via het Super Sunday-klassement en zijn Wolf Power Stage-resultaat.

De poging van vroege rallyleider Takamoto Katsuta om kampioenschapspunten te redden na zijn vertrek op de eerste etappe van zaterdag kreeg een tegenslag toen hij op hoge snelheid ronddraaide nabij de finish van SS17. De Japanse Toyota-coureur kwam met drie punten weg.

Rally1-rookie Grégoire Munster bereikte zijn doel: het bereiken van de finish in het tweede M-Sport Ford World Rally Team Puma na talloze ongelukken tijdens een leermissie van de Luxemburgse jongere.

Tekst en foto's: PR WRC
RSS News Feed